Christiania tannlegesenter logo

19/09/2014
Off

Visdomstann røntgen

Det er ikke uvanlig at man kan få en betennelse i sin visdomstann. I tilfeller når visdomstannen ikke har kommet helt ut eller ligger litt galt plassert bør visdomtannen trekkes. Det kan også bli hull i en visdomstann. I slike tilfeller får man ofte tilslutt store smerter og  kan føle seg tvunget til å oppsøke tannlege for å få hjelp.

Døyve smerten ved vond visdomstann

Hvis man ikke får tak i tannlege i Oslo anbefaler vi smertestillende tabletter for å døyve ubehaget. 1000 mg paracetomol og 400 mg ibux inntil hver 6. time anbefaler vi hvis smertene er store. Har du paralgin forte eller pinex forte tilgjengelig vil disse også hjelpe godt.  Nedkjøling av området med et kaldt klede eller ispose er også et godt tips. I mange tilfeller vil det også hjelpe å skylle munnen med klorheksidinholdig munnskyllevann.

VisdomstannTrekke visdomstann

Når man trekker en visdomstann er man godt bedøvet slik at en ikke skal kjenne smerter under inngrepet. Ved fjerning av vidsomstann benytter man i prinsippet seg av to metoder: kirurgisk eller ikke kirurgisk.

Visdomstann pris

En vanlig trekking av visdomstann koster hos Christiania tannlegesenter vanligvis rundt 1000 ,- inkludert bedøvelse og oppdekking. Når man kirugisk fjerner en visdomstann er prisen som regel noe høyere. Både fordi det er et større inngrep, men også fordi vi som regel  benytter oss av tannleger med spesialkompetanse. En del av behandlingen dekkes da av HELFO.

Trukket visdomstann – smerter etterpå?

Etter at en visdomstann er trukket vil man som regel ha smerter og en liten hevelse noen dager etterpå. Ved operative inngrep kan man også føle seg sliten og medtatt og kanskje ønske seg litt ekstra hvile.  Ved å ta smertestillende tabletter etter tannutrekningen minsker man ubehaget. Tablettene virker nemlig både smetestillende og betennelsesdempende. Dermed får man en redusert betennelsesreaksjon etter uttrekningen og det kan være gunstig. Hvis ikke hevelsen går ned og smertene varer, ta kontakt med våre tannleger i Oslo, Christiania Tannlegesenter.

Kilder:

Om forfatteren