Visdomstann

Hjem / Tannhelseinformasjon / Visdomstann

VisdomstannDe fleste mennesker har 32 tenner. Disse kan videre deles inn i fortenner, hjørnetenner, små jeksler og store jeksler. Det er 3 store jeksler på hver side, og det er de bakerste av disse, som blir kalt visdom tenner.

Hvorfor trekkes visdomstennene ut?

Hos mange er visdomstennene enten ikke brutt ordentlig frem, eller ligger å forstyrrer nabotannen. Dette kan i første tilfelle føre til hull eller betennelse rundt visdomstannen noe som kan være smertefullt. I det siste tilfelle kan dette også føre til hull i nabotannen.

Ekstraksjon av en visdomstann.

Ekstraksjon av en visdomstannNoen ganger er siste utvei å fjerne tannen, etter at andre løsninger er forsøkt uten å lykkes. Som hovedregel er en visdomstann i overkjeven lettere å fjerne enn en visdomstann i underkjeven. Betennelse i en visdom tann kan gjøre veldig vondt, men selve behandlingen med å fjerne visdomstann er en smertefri operasjon. Ved fjerning av en visdomstann brukes lokal bedøvelse og et lite kirurgisk inngrep.

Ved tannklinikken er fjerning av visdomstenner i over-og underkjeven noe vi ofte gjør, derfor kan vi gi råd om og bidra til å finne en den beste løsningen for  deg.

Vi har erfarene almenntannleger  og spesialister hos oss som utfører slike inngrep hver dag. Vi tar også imot henvising fra andre tannleger hvis det er aktuelt.

Er du  engstelig for smerter eller ubehag under inngrepet, kan vi sedere deg først . Sammen med bedøvelse og smertestillende vil opplevelsen av inngrepet da være helt smertefri for deg. Etter behandlingen får du informasjon om smertestillende og betennnelses demepende medikamenter . Det er vanlig å bruke smertestillende tabletter noen dager etter inngep i munnen for å ikke ha smerter eller større ubehag.  Hvis det er aktuelt skriver vi også ut sykemelding

Hjem / Tannhelseinformasjon / Visdomstann