Dårlig ånde

Hjem / Tannhelseinformasjon / Tannkjøtt / Dårlig ånde

Dårlig åndeHva er årsaken til dårlig ånde?

En ubalansert munnhule

En munn i ubalanse vil øke bakterievekst og lukt. Tannkjøttsykdom forårsaker blødning i tannkjøttet, noe som danner flere elementer som bakterien kan leve av. Munntørrhet er hyppigere årsak til dårlig ånde. Spytt bidrar til å skylle munnen og holde bakteriene i bevegelse, slik at de ikke stanser seg og vokser. En tørr munn øker sjansen for kraftig bakterievekst.

Sykdom

Dårlig ånde kan være et tegn på en alvorlig sykdom bla GERD ( gastroøsofagial refluks sykdom) og diabetes. GERD er en refluks sykdom hvor magesyre kommer opp i spiserøret. Diabetes kan føre til en karakteristisk syrlig alkohollignende lukt ( ketose). Betennelse i mandlene og sinusitt ( bihulebetennelse) kan også gi dårlig ånde.

Medisiner / miljø

En god del av medisiner bla allergimedisiner fører til munntørrhet, særlig om våren og sommeren. Tørr luft om vinteren kan også føre til munn/ halstørrhet som nevnt over.

En skitten munn

Dårlig ånde kommer oftest fra selve munnen. Dårlig ånde er et resultat av bakterier som lever i kroppen og gir fra seg produkter. Dette betyr at bakteriene blander seg med mat produkter, blod, vev og danner svovel.

Laft innhold av karbohydrater

En høy proteindiett fører til at kroppen forbrenner lagret fett i stedet for karbohydrater. Dette kan føre til ketose (når fette forbrennes, bygger det opp ketoner i kroppen hvorav noen gis ut i ånden).

Tobakkprodukter gir dårlig ånde

Kjemikalier og tjære vil sette seg i munnen (tannkjøttet, bløtvev, tungen) og forårsake dårlig ånde, hjerte-lungesykdom og tannkjøttsykdom blant annet.

Mat med sterk lukt

Løk, hvitløk og alkohol er klassikere.

Ta kontakt med våre tannleger i Oslo dersom du har flere spørsmål angående dårlig ånde. Husk på at samråd med tannlegen vil føre til en god diagnose og påfølgende behandlingsplan.

Hjem / Tannhelseinformasjon / Tannkjøtt / Dårlig ånde