For gammel for regulering?
Det har de siste årene vært en stor økning i antall voksne som gjennomfører kjeveortopedisk behandling

Tannregulering for voksne

Hjem / Behandlinger / Tannregulering / Tannregulering for voksne

Det er mulig å få tannregulering i alle aldre. Flere voksne velger nå å gå i gang med tannreguleringsbehandling for å få rette tenner og er glad for at tannregulering ikke lenger bare ansees å være for barn. Vi på Christiania tannlegesenter i Oslo har forståelse for voksnes behov knyttet til tidsaspekt og estetikk, og tilrettelegger behandlingen etter det.

Årsak til tannregulering:

• Kosmetisk
  • Forverring av en tidligere mild bittfeil
  • Ubehandlede bittfeil som ikke ble korrigert i barne/ungdomsår
  • Vandring/endring av tannstilling pga tannkjøttsykdom
  • Tanntap forårsaket av traume
  • Tanntap eller stor tannslitasje der det er nødvendig med regulering før tennene skal erstattes eller bygges opp igjen

Støtte til tannregulering

Du kan få støtte hvis:

• Bittfeilen er så alvorlig at det kreves både tannregulering og kjevekirurgi
  • Tannmangel er medfødt, og lukene i tannrekken skal lukkes med hjelp av tannregulering, eller med erstatning som krever kjeveortopedisk forbehandling
  • For rehabilitering av bitt med tannforflytting pga periodontitt (tannkjøttsykdom)

Usynlig tannregulering

For å gjøre reguleringen mindre synlig tilbyr vi voksne hvite/gjennomsiktige estetiske fester. I enkelte tilfeller på voksne benytter vi oss av reguleringsfester som festes på baksiden av tennene. Apparaturet er spesia laget for hver enkelt pasient for å skape en optimal komfort (Incognito).

I tilfeller med små avvik kan man ha nesten usynlig regulering som heter Invisalign. Invisalign bruker en ny innovativ metode for å rette tenner ved hjelp av en rekke gjennomsiktige plastskinner – aligners – uten bruk av metall klosser eller metallbuer. Det er derfor svært vanskelig for andre å se at du bruker dem, selv på nært hold.

Hjem / Behandlinger / Tannregulering / Tannregulering for voksne