Måned: november 2014

Tannlegevakt i Oslo – Har du tannverk?

Christiania Tannlegesenter har tannlegevakt i Oslo og kan hjelpe deg dersom du har akutte plager eller tannsmerter. Selv om man er flink å går regelmessig til tannlegen, kan tannsmerter oppstå akutt og behovet for en tannlegevakt melder seg. Under beskriver vi ulike behandlinger som kan være nødvendig ved akutte tannsmerter.

Trenger du akutt hjelp? Ta kontakt med vår tannlegevakt og finn åpningstider for tannlegevakt.

Tannutrekning

Tannutrekning ser vi på som den minst ønskelige behandlingen for en tann. Det siste vi ønsker å gjøre å er fjerne en tann da det kan skape andre problemer senere. Dessverre er det ofte et godt alternativ når man har en akutt tanninfeksjon. Etter at såret er leget kan man vurdere å få satt inn en ny tann enten med tannimplantat, tannprotese eller bro.

Vår tannlegevakt i Oslo hjelper deg i dag. Ring 24101270 for akutt hjelp.

Løsnet tann

Løse tenner behandler vi på ulikt vis. Som regel skyldes tannløsning infeksjonsykdommen marginal periodontitt. Christiania tannlegesenter og tannlegevakt i Oslo kan tilby behandling av periodontitt (pyrea) på spesialist nivå.  Det første som gjøres nå en tann løsner er å forsøke å fjerne infeksjonen i og rundt tannen. Av og til fikserer vi tannen fast ved å feste den til nabotennene for på den måten å lette helingen. Etter akuttbehandlingen anbefaler vi alle å starte det vi kaller systematisk periodontal behandling. Les mer om periodontibehandling her.

Tannkjøttproblemer

De vanligste tannkjøttproblemene vi ser i munnhulen er som regel helt ufarlige og skyldes en lokal infeksjon i tannkjøttet. Den kan enkelt behandles ved å mekanisk deputasjon (fjerning av betennelsen og tannbelegg).

Av og til tar vi en vevsprøve for å sikre rett diagnose. i enkelte andre tilfeller kan årsaken være medisinbruk. Da må fastlegen kobles inn for å se om medisineringen kan endres

Tannskader

Får man ødelagt eller slått ut en tann er det viktig å komme tidlig til tannlegen. Tannlegevakten i Oslo ved Christiania tannlegesenter har gode rutiner for behandling av traumatiserte tenner. Det første vi gjør er å vurdere om tannen kan reddes og eventuelt satt riktig på plass og fiksert fast til nabotennene. Etter heling og når smertene har forsvunnet, kan aktuell rehabilitering starte. Da kan alt fra rotfylling og fyllingsterapi til tanntrekking og tannimplantat være aktuelt.

Tannlegevakt priser

Christiania tannlegesenter sin  tannlegevakt kan tilby god, smertefri og rimelig akuttbehandling. Vi tilstreber at du raskt skal få hjelp og helst time i løpet av noen timer. Ved stor pågang prioriterer vi våre faste pasienter, men hos oss er alle velkomne.

Priser på tjenestene varierer mye, avhengig av hva som må gjøres. Vanligvis koster akuttbehandlingen mellom 800 og 1200 kroner. Vi har som policy at akuttbehandlingen ikke skal koste mer enn 2500,- i egenandel. Ofte dekkes en del av akuttbehandlingen av HELFO. hva som skal gjøres og prisen på tjenesten skal avtales på forhånd.

Eksempel på priser for tannlegevakt

Vår tannlegevakt i Oslo hjelper deg i dag. Ring 24101270 for akutt hjelp.

• Bedøvelse                             120,-
  • Røntgenbilde                      120,-
  • Panoramarøntgen             490,-
  • Midlertidig rotfylling        600,-
  • Tannutrekning                   690,-

Offentlig tannlegevakt – Oslo kommune

Vi tilstreber å holde åpent på de fleste helligdager, men enkelte dager i påsken henviser vi videre til den offentlige tannlegevakten.

Den offentlige tannlegevakten holder til i Schweigaards gate 6, 3. etasje/plan – tlf 22 67 30 00.

Kosmetisk tannpleie og skallfasetter

Er du misfornøyd med en eller flere tenner? Ønsker du et mer attraktivt smil med penere tenner? Det er flere måter vi kan forbedre dine tenneres ytre på. Estetisk eller kosmetisk tannpleie omtales i dag som et eget fagområde innen odonotologien (tannlegefaget).

Hva er kosmetisk tannpleie?

Kosmetisk tannpleie er tannbehandling som har som formål å forbedre estetikken. Den skal være vevsbesparende og helst ikke være invasiv. Etter estetisk tannpleie vil tennene få en bedre og mer harmonisk form, finere farge (hvithetsgrad etter eget ønske. Fra kritthvit til hvithet med innslag av gul og grå for eksempel) og du vil føle deg mer attraktiv med et penere smil.

Hvordan gjøre tennene penere

Det er flere måter vi kan gjøre tennene penere på. Det første vi bør vurdere er om tennene dine har ønsket farge.  Gamle fyllinger med sprekkdannelser som gir mikrolekkasje av bakterier og fargestoffer vil over tid føre til misfargede tenner. Gamle amalgamfyllinger kan gi blåaktige og tenner med svart gjennomskinn. Gamle plastfyllinger får ofte en gulbrun kant rundt seg pga.  mikro lekkasje. Det samme kan gjelde porselenstenner og fyllinger, spesielt der tannkjøttet har trukket seg tilbake.

Fyllinger som i seg selv fører til misfarging av tennene vurderer vi at du bytter til nye og hvite fyllinger.

Føler du at tennene er gule eller misfarget?

Når selve tannsubstansen er misfarget hjelper det ikke bare å bytte fyllinger.  Da bør du vurdere å bleke tennene i tillegg.

Tannbleking er en ufarlig, enkel og rimelig måte å få finere tenner på. Ofte trenger man ikke mer en ukes behandling før resultatet er tilfredsstillende. Tannbleking koster fra ca. 1000 kroner for bleking av en tann (blekeinnlegg). Vanligste blekebehandling er med blekskinne og blekegel som du kan bruke flere ganger. Slik behandling koster 1950,- pr kjeve inklusiv modell, blekeskinne og blekegel (opalesence). På våre hjemmesider kan du lese mer om tannbleking.

Hva er porselensfasetter og porselenstenner

Porselen i ulike former har blitt standard restaureringsmateriale når du skal reparere ødelagte tenner. Porselen har også vist seg å likne tannens egen emalje og blir derfor også brukt i kosmetisk tannbehandling. Sammenlignet med hvit kompositt som vi bruker som fyllingsmaterialer er det hardere, har en bedre estetikk og forventet levetid er lenger.

Hvis tannen din er ødelagt slik at den ikke kan repareres med komposittmateriale (plast fylling) lager vi ofte en tannkrone eller tanninnlegg i porselen. I dag kan vi bruke CEREC-teknikken, som er et tannteknisk full digitalt laboratorium, som gjør at du kan få tennene ferdigfremstilt samme dag.

Hvis tennene dine er lite skadet og det kun er tennenes estetikk elle fremtoning lager vi skallfasetter. Skallfasetter er tynneflater av rent porselen som vi limer fast på tannens ytterkant. Hensikten er å forbedre estetikken.

Vi har flere tannleger i Oslo hos oss som tilbyr slik behandling. I tillegg har vår spesialist i protetikk, Srjdan Obradovic, lang erfaring i estetisk tannbehandling og tar imot henvisning fra andre tannleger.

Hva bør du vite før du får et tannimplantat?

Implantat, også kjent som et tannimplantat er en kunstig rot av oksidert og overflatebehandlet titan som plasseres i kjeven i munnen for å støtte en kunstig tann eller tannbro. Personer som mangler en eller flere tenner kan få erstatning med tannimplantat.

Dette er det viktigste du bør vite om tannimplantater:

Om tannimplantat

Tannimplantat er når det utføres riktig, en livslang behandling.  Behandleren bør først sjekke din generelle helsetilstand og din munnhelse før behandlingen igangsettes. F.eks. vil røyking kunne påvirke implantatbehandlingen.

I Norge dekkes ofte implantatbehandling og benoppbygging av trygden (HELFO) når behandlingen utføres av godkjent norsk spesialist. Spesialister i Protetikk og allmenntannleger med egen autorisasjon kan sette tannkroner på implantatene på HELFOs regning. Kun spesialister i oralkirurgi og periodonti kan utføre den kirurgiske behandlingen. Når den kirurgiske behandlingen utføres av allmenntannlege kan ikke benoppbyggingen dekkes av HELFO, derfor bør denne behandlingen alltid utføres av godkjent spesialist.

Ulike tannimplantater

Det finnes ca. 1200 forskjellige fabrikanter og over 200 forskjellige implantatsystemer. Kvaliteten og prisen på systemene varierer veldig. Enkelte tannimplantater er så dårlig fremstilt at de bør frarådes å bruke. De fleste implantatsystemer er ikke dokumentert vitenskapelig og bør derfor ikke anvendes. I Norge bruker vi i hovedsak 5 -6 forskjellige implantatsystemer, som alle er godt dokumentert. (Nobel biocare, Straumann, Astra, 3I).

De store tannlegesentrene eller implantatspesialister har som regel instrumenter og verktøy spesifikt for disse systemene. Det er viktig å velge implantater som er godt dokumentert og som andre tannleger bruker, slik at når eller hvis det skjer noe galt med implantatkonstruksjonen (Det skjer i over 50% av tilfellene i et 5 års perspektiv!) kan du få hjelp der du bor. Dette er hovedgrunnen til at norske tannleger og Den norske tannlegeforeningen fraråder norske borgere å reise til utlandet for å få utført behandlingen. Implantatbehandling er en livslang behandling!

Komplisert tannbehandling

Alle kirurgiske inngrep har et element av risiko i seg. Hvis skaden først har skjedde er det viktig at man kan kreve erstatning. Alle tannleger som driver med tannimplantater bør kunne vise til at de har ansvarsforsikring som dekker eventuelle skader ved implantatbehandling. Er ikke tannlegen forsikret vil en eventuell skade måtte dekkes av tannlegen selv. I Norge er det Norsk pasientskadeerstatning (NPE) som håndterer slike saker.

Tannimplantat er en avansert form for tannbehandling som krever mye ekstra utstyr, kompetanse og erfaring for å sikre best mulig resultat. Du bør være sikker på at klinikken du velger skal utføre behandlingen har alt dette på plass.

Trenger du tannimplantat? Våre tannleger i Oslo hjelper deg gjerne!

Ta kontakt for timebestilling her.