Hva er implantat?

Tannimplantat er en løsning som alltid bør vurderes når man har mistet en eller flere tenner. For ikke så mange år siden var implantatbehandling kontroversielt. Det har vært en enorm utvikling på området og i dag er tannimplantat noe av det beste vi kan tilby våre pasienter.

Hva er et tannimplantat?

Implantat er en titan-skrue som festes til kjevebenet og som vokser i ett med benet. På titan-skruen blir det montert ulike protetiske løsninger.

Rent biologisk blir det en binding mellom bencellene (osteoblaster) i kjevebenet og titanoverflaten som er oksidert (en slags overflate behandling). Denne bindingen skjer ikke momentant, men utvikles over ca  6-8 uker. Benets biologiske egenskaper er derfor viktige faktorer ved tannimplantat.

Røyking reduserer benkvaliteten

Røyker man for eksempel, vil benkvaliteten være noe redusert. Derfor er vi i dag opptatt av at våre pasienter bør slutte å røyke hvis de vurderer implantat. En gyllen regel vi har i dag, er at man ikke bør røyke mer enn 5 sigaretter for å få et godt langtidsresultat. Tidligere var 10 sigaretter en maks grense vi hadde. Vær oppmerksom på at el-sigaretter, nikotin plaster eller snus ikke påvirker implantatet på samme måte og anses som ufarlig ved sammenligning.

Selve behandlingen for å få tannimplantat

Smertefri bedøvelse

Først settes bedøvelse lokalt i området som skal opereres. Det gjøres som regel med en smertefri metodikk. Hvis man ønsker det kan man få en beroligende tablett. Da slapper man veldig godt av under inngrepet og mange opplever ikke engang at man får utført behandlingen. Les mer om smertefri bedøvelse (Wand).

På operasjonsstuen

På operasjonsstuen er det vanligvis 2 medhjelpere som etter en fast prosedyre setter opp et sterilt området. På den måten sørger vi for at operasjonssåret gror uten større fare for infeksjon. Det er svært sjelden man opplever infeksjon i såret etter at man har fått satt inn implantat.

Implantatet monteres

Etter at slimhinnen er flyttet til siden, monteres tannimplantatet i kjevebenet i området som det er planlagt installert. Dette er som regel helt smertefritt. Kjeveben inneholder svært lite nerver og er under normale forhold lett å bedøve. Som regel oppfatter våre pasienter at dette er helt uproblematisk. De kan føle at vi gjør noe, men kjenner ikke hva. De kan også høre at det skjer noe, uten at det oppfattes som plagsomt.

Når implantatet er på plass

Etter at implantatet er installert legges så slimhinnen tilbake og vi syr noen sting for å holde operasjonsområdet stabilt. Etter inngrepet utdeler vi smertestillende tabletter eller vi skriver ut litt sterkere tabletter slik at de neste dagene etter inngrepet skal fortone seg mest mulig behagelig. Man kan som regel uten problemer gå på jobb dagen etter  inngrepet.

Mer om tannimplantat og prosedyren

Hva er implantat? På vår hjemmeside kan du lese mer om tannimplantat og implantatprosedyrer. Vi har også en side med spørsmål og svar fra Nobel biocare.